Viaţa[modifică] Copilăria şi studiilePetre Ispirescu s-a născut la
Bucureşti,
în mahalaua Pescăria Veche, în familia frizerului Gheorghe
Ispirescu. Mama, Elena, de origine transilvăneană, era, se pare, o
povestitoare neîntrecută.
[necesită citare]De la părinţi sau de la calfele şi clienţii tatălui său, Ispirescu a
putut asculta, în copilărie, numeroase creaţii populare, mai ales
basme.
Tânărul Petre nu a urmat cursurile unor şcoli, el a fost
educat de mai mulţi dascăli de pe lângă unele biserici, după care
şi-a format singur cultura, citind cărţi de la tipografiile la care a
lucrat. El îi mărturisea lui
J. U. Crainiccă „n-am trecut nici patru clase primare”. Din iniţiativa
mamei, Petre a fost învăţat să citească de către dascălul Nicolai
de la biserica Udricani din cartierul lor; ulterior, el a continuat
studiile cu cantorul Lupescu de la biserica Olteni. La 12 ani, băiatul
a învăţat
psaltichia cu profesorul de muzică George
Voiculescu de la biserica Domniţa Bălaşa. Curând, împreună
cu alţi cinci elevi, el cânta în fiecare duminică la
liturghie şi câştiga astfel lunar, timp de doi ani de zile,
câte 10 lei pe lună.
La paisprezece ani, Ispirescu a intrat ucenic la tipografia condusă
de Z. Carcalechi, sperând că acolo unde se tipăresc cărţile se
poate studia. Z. Carcalechi edita din 1843 ziarul
Vestitorul românesc.
Aici Ispirescu a lucrat câte 14 ore pe zi, iar în 1848 a
devenit tipograf calificat. Cu timpul, patronul i-a mărit salariul şi
responsabilităţile, iar duminicile îl invita să-şi petreacă
timpul liber în familia sa.
După ce tatăl său a murit, Petre a învaţat să cânte la
chitarăpentru a-i ţine de urât mamei. Tot atunci, el a început să
scrie câteva versuri. La fel şi în cazul prozei
memorialiste, însă, în domeniul versurilor,
încercările sale au rămas îmbinări hibride de influenţe
insuficient asimilate.
[modifică] Lucrul în tipografiiPetre Ispirescu
În
1854,
după ce Caralechi i-a propus să se căsătorească cu o nepoată de-a lui,
Petre a refuzat, a părăsit tipografia lui şi s-a angajat la tipografia
Copainie, unde se tipăreau în traducere Atala, Paul şi Virgina,
precum şi lucrări de
Jonathan Swift,
Jean-Jacques Rousseau,
Alexandre Dumas,
Victor Hugo,
Miguel de Cervantes.
În această perioadă, a depus eforturi să citească Fabulele lui
Florian în original. Petre a continuat să locuiască
împreună cu mama sa şi-şi petrecea duminicile acasă.
În 1858, în contextul dezbaterilor privind
Unirea Principatelor Române, tipografia la care lucra Ispirescu a acceptat să imprime, fără a prezenta textul cenzurii, corespondenţa secretă a
principelui Vogoride,
un text util pentru un grup de unionişti. Poliţia i-a arestat pe toţi
participanţii afacerii şi Ispirescu a petrecut trei săptămâni
în închisoare, pierzându-şi serviciul şi
rămânând astfel trei luni fără lucru. Abia la finele
anului, Vasile Boerescu, politician unionist şi viitorul ministru de
externe, i-a oferit direcţia unei tipografii mai moderne, care poseda
prima presă mecanică din Bucureşti şi imprima revista
Naţionalul.
[modifică] Activitatea publicistică şi colecţiile de basmeLa această tipografie, el a devenit asociatul unei părţi egale:
Boerescu deţinea capitalul, iar Ispirescu direcţia şi activitatea. A
fost perioada cea mai fericită din viaţa lui, mai luminoasă în
stare a bucura pe maica lui sărmană. Trăia în linişte şi pace, cu
conştiinţa împăcată şi în linişte şi siguranţă financiară.
Astfel, el şi-a cumpărat o casă pe strada Sălciilor, astăzi în
plin centrul Bucureştilor. Activitatea sa de tipograf l-a pus în
contact cu scriitorii şi cu oamenii timpului său. (I. Ionescu de la
Brad, N. Filimon, I. Ghica, D. Bolintineanu).
În
1862, Ispirescu a publicat primele şase basme culese de el, în
Ţăranul român, la îndemnul lui
Nicolae Filimon. Este vorba de basmele
Tinereţe fără bătrâneţe şi viaţă fără moarte,
Prâslea cel voinic şi merele de aur,
Balaurul cel cu şapte capete,
Fata de împărat şi pescarul şi
Fiul vânătorului.
Ele au fost reunite apoi, împreună cu altele în prima sa
culegere de basme astăzi devenită o raritate bibliografică.
După ce în
1863, Vasile Boerescu, asociatul său, a vândut imprimeria,
C. A. Rosetti, viitor ministru, l-a invitat să lucreze ca director al imprimeriei ce tipărea
Românul, revista
Partidului Liberal,
atunci în opoziţie. Împreună cu Rosetti, Ispirescu a
participat la înfiinţarea primei „Case de ajutor reciproc a
tipografilor din România”.
În
1864, însă, guvernul a suprimat ziarul Românul, iar Ispirescu, împreună cu alţi asociaţi,
Walter Scarlat şi
Frederic Göbl, a înfiinţat
Tipografia Lucrătorilor Asociaţi. Cu un an mai târziu, Ispirescu conducea personal foaia
Tipograful român. Timp de un deceniu, din
1862 până în
1872, autorul nu a publicat nici un basm. După abdicarea lui
Alexandru Ioan Cuza în
1866, la invitaţia ministrului de interne
Ion Ghica,
Ispirescu a acceptat să conducă Imprimeria de Stat. După o perioadă de
doi ani, împreună cu alţi trei asociaţi, a înfiinţat
Noua tipografie a laboratorilor români.
În 1872, şi-a reluat activitatea de publicare a basmelor, cu colecţia
Legende sau basmele românilor. Ghicitori şi proverburi, cu o prefaţă de
B. P. Hasdeu.
Este încurajat, apreciat pentru calităţile scrisului său şi
pentru cunoaşterea profundă şi inestimabilă a creaţiei populare.
[necesită citare] Un an mai târziu, a apărut şi
Snoave sau poveşti populare, iar în 1876,
Ispravele şi viaţa lui Mihai Viteazul. După ce a rămas unic asociat al imprimeriei sale, Ispirescu a redenumit-o
Tipografia Academiei Române. Activitatea sa a fost subiectul unui articol elogios scris de folcloristul evreu
Moses Gaster şi publicat în
Magasin fur die Literatur des Auslandes.
În 1879, editura sa a imprimat o colecţie de basme culte ce
reprezentau prelucrări în limbaj autohton ale unor mituri ale
folclorului universal şi ale unor fragmente din mitologia greacă,
reunite în volumul
Din poveştile unchiului sfătos, basme păgâneşti. Acest volum a apărut prin influenţa lui
A. I. Odobescu, care a scris şi prefaţa.
[modifică] Sfârşitul vieţiiDupă 50 de ani petrecuţi numai în Bucureşti, Ispirescu a călătorit la
Roşiorii de Vede, un orăşel situat la 120 km de Bucureşti, unde fiica sa trebuia să fie numită institutoare.
Principala operă a vieţii sale, culegerea
Legende sau basmele românilor cu 37 de basme, şi prefaţă de
Vasile Alecsandri, a apărut în 1882. Ulterior, la Sibiu a fost publicată colecţia
Jocuri şi jucării de copii, ce valorifica folclorul copiilor.
Petre Ispirescu a murit la 27 noiembrie 1887, după o
congestie cerebralăsuferită la la masa de lucru. Şedinţa literară a grupului de la Revista
Nouă (compusă din Ionescu-Gion, Delavrancea, Vlahuţă, Hasdeu) a fost
suspendată la anunţarea morţii sale.